CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

we love each other

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Wednesday, August 24, 2011

ulser mulut

tau x ape ulser mulut ? ulser mulut ni sejenis panyakit luka dalam mulut yang berwarna putih or kuning dikelilingi oleh warna kemerahan yang menyakitkan .. (sgt2 sakit,lagi2 time nak makan)

aku selalu kne bnde alah ni .. dalam sebulan mesti kena skali atau due kali .. bile da kne tuu kompom la payah nak makan , gosok gigi segale bagai .. disebabkan mmg da kerap sgt kne ulser mulut , dlm beg mesti ad gel ulser tuu .. kalau sakit , sapu je ..
simptom2 penyakit ni yg aku tau :
stress
kekurangan zat makanan
alahan

kalau jmpe doc pn mmg bnde ni yg doc slalu cakap .. yg stress tuu mybe la kot .. kekurangan zat makanan tuu mmg .. sbb aku kurang makan ..ibu selalu bising kalo aku x makan , bukan aku diet tp mmg selera makan xde .. yg alahan tuu lak xpasti sbb aku sume pn bedal je ..
selalu ulser ni pulih dlm seminggu cam tu .. kalau da lebih dr smggu kne g check sbb takut jadi lesi-kanser or pra-kanser .. bhaye kan ? sekarang ni pun aku dok sakit tahan ulser kat mulut .. sampai nak telan air liur pun sakit wooo ...
satu jer kalau nak cepat baik kalau da kne ulser .. kena byk minum air masak ..pastu selalu kumur mulut ngn antiseptik .. 



yang gambar bawah ni la ulser mulut .. aku kerap jadi kat dalam blah tepi ..sakit gilak .. selalu kalau tergigit aku nanges .. 




yang ni lak ubat tok sapu kat ulser .. mmg ade spare lam beg .. tp xde ler aku bawak beso2 cm ni .. da tuka masuk lam bekas kecik siket .. kalo sapu ubat ni rase sejuk je pastu kebas kejap ..baby pun bole pakai ubt ni .. xbhaye ..


ulser ni  kalau kene kat lidah lagi sakit .. selagi ulser tak baik , nak makan pun xde selera .. ni dr pegalaman aku ler , sebab selalu jadi kat aku .. tak tau lak org len cm ne .. 

2 comments:

juelee said...

hehe dah ada wet raya dah rayyan? kene tuntut ngan pak lang nie bk kg nanti..

kene cepat baik ulcer tu diba, kalau tak raya tak pat makan best hehehe..

Anonymous said...

MMG SENSGARA KLW BULAN2 POSE KENA ULSER..NAK MAKAN PON SEKSA

skodeng ler tuu (✿◠‿◠).